13.9. 10km před Mihara -
81km
Den na ostrově začíná v šest hodin. Kolem lavičky na
které ležím a mám o ní opřené kolo se začínají trousit první obyvatelé. Hned na
to, rozčísne hedvábné ticho, první proutěné koště, jak se s drhnoucím
zvukem opře do země. Všichni začínají
uklízet, vše musí být dokonalé až jsem a pár desítek minut začnou proudit davy
turistů. Nezbývá mi než na tu hru přistoupit a taky se uklízím z mého
nocležiště. Zatím co v zubech drtím hrsti musli, první fotoaparáty už míří
na červenou toriu, ke které se dá teď za odlivu celkem snadno dojít. Slunce se
vyhouplo nad hory a tak i já spěchám využít ranního světla. Vzduch je ale
bohužel „špinavý“ šedým oparem. Projíždím a procházím západní pobřeží ostrova
kde se soustřeďují hlavní zajímavosti a závěrka zrcadlovky cvaká s frekvencí
kulometu. A já jsem sem málem nejel, ještě že mě osvítilo a Pavel si v Itoshimě
našel chvilku mi napsat. Když v půl deváté koukám na hodinky zatím co
sedím na břehu s výhledem na šintoistický chrám a posvátnou toriu, dochází
mi, že v tuhle hodinu se to stalo. Před 60ti lety ve čtvrt na děvět ráno
20km odtud vybuchla atomová bomba. Ta představa je zvláštní, klidně tu mohl
někdo sedět na tom samém místě co já. V klidu,v nerušeném tichu pozorovat jak ranní slunce
osvětluje chrámy, sochy, odhalené mořské dno a najednou….prásk!!! Dost úvah. V půl
desáté už Honšú. Cestu do centra Hirošimi už znám nazpaměť. Jedu jí po třetí.
20km do centra a dalších 15 z centra. Teploměry ukazují 32°C. Na poslední
chvíli se rozhoduji nepokračovat po pobřeží do města Kure (námořnictvo mě moc
nebere) a odbočuji do leva, abych přes kopce pokračoval dál na východ. Třeba
tam nebude takové vedro. Proti proudu horské řeky začínám pomalu spoutat do
kopců za Hirošimou. V dusném vedru využívám příležitosti a chladím se
průzračné vodě, které teče vedle mě. Cesta přes docela pěkně ubíhá a když
navečer přijíždím na most přes docela velkou řeku, rozhoduji se zůstat a využít
možnosti koupání.
12.9. Miyajima – 85km
Budím se nezvykle brzo, bude to asi tím, že večer už je brzo
tma a tak usínám dřív než doposud. I se snídaní jsem rychle hotov a tak vyrážím
na Hirošimu. Do centra ba to mělo být nějakých 55km. Padá na mě pár dešťových
kapek, ale je to jen z oblaků mlhy, které se povalují po okolních horách.
Dokonalá scenérie mlžných horských pralesů, mě provází prvním ranním stoupáním
do bezejmenného passu. Po ránu se mi ale nechce moc hýbat a než se zahřeji,
pěkně mě bolí nohy. Francouzi v Busanu měli pravdu, je tu docela dost
tunelů. Vklouzávám do dalšího z nich a spěchám na konec. Drtivá většina
z nich, totiž nemá chodník. A i když jsou Japonci ti nejohleduplnější a
nejtrpělivější řidiči, jaké jsem kdy viděl, stejně se v tunelu necítím
vůbec dobře. V centru Iwakuni opět nějak zapomněli dát ceduli se směrem na
Hirošimu, ale vím že musím nahoru podél vody a tak dávám ostrou do leva, pak do
prava, zase do leva a jsem u cedule, která potvrzuje že jedu správně.
Následujících cca 30 kilometů je zase jen městské trápení. Přijíždím do centra
Hirošimi a napadá mě, že jsem vlastně ve městě, které bylo teprve nedávno znovu
od základu postaveno. Nic tomu ale nenasvědčuje, město je plné života, jako
každé jiné. Peace Memorial Park je hlavní atrakcí Hirošimi. Je tu muzeum
věnované atomovému výbuchu, památník, krásně upravený park, hoří tu věčný
plamen a především asi nejfotografovanější dům v Hirošimě a možná i
v celém Japonsku. Tzv. A-tom dome, který ustál tlakovou vlnu čtyř tunové
pumy Little boy a který zde byl ponechán jako věčná připomínka té hrůzy. Pro
nás není bez zajímavosti, že ho projektoval český architekt!! Začíná opět
krápat, tak se vydávám na lov wifi. Po několika marných pokusech, musím začít
hledat Starbucks, což je jediné místo kde je free. Tedy až potom co si zřídíte
registraci, se kterou se po té přihlašujete na jejich účet. Prostě paka. Další
peckou, po tom co jsem konečně našel tu správnou kavárnu bylo, když za mnou
přišel jeden z kavárníků a vytáhl mi kabel z elektriky s tím, že
tohle nemůžu. „Proč tady teda máte internet?!?!?!?“ K mému obrovskému
zklamání také zjišťuji, že ostrov Miyajima na který jsem se chtěl podívat, jsem
dopoledne minul. Myslel jsem že je až dál. To by se mi s internetem
v telefonu taky nestalo… Na Fcb mi Pavel z Fukuoky píše, že na ostrov
musim. A tak zaklapávám počítač a v dusném horku spěchám 20km na zpět do
přístavu. Nebraje ohled na obrubníky a červené semafory letím co můžu, abych se
stihl dostat na trajekt. Ten uplně v klidu stíhám, jezdí až do noci. Za
27O Jenů naloďuji sebe i kolo a se dvěma školními výlety vyplouvám na pěti
minutovou plavbu na ostrov. Už z přístavu vidím největší symbol ostrova,
červenou bránu u pobřeží. Když vystupuji na druhém břehu, jsem velice rád, že
jsem se rozhodl vrátit. Je to tu neskutečně krásné.V přístavu jsem sice
zjistil, že jsem mohl jet přímo z Hirošimi, ale to vem čert. Celý ostrov
je pokládán za božstvo, proto se nesmí žádnému ze zdejších zvířat ani ukřivdit.
Když mi ale při fotografování západu slunce, jedna z puntikatých laní žere
mapu z infocentra přímo z řidítkové brašny, nejradši bych jí nakopl.
Slunce nenávratně mizí a v mžiku je tma.
11.9. Honšú – 125km
Nějak jsem zapomněl,že jsem včera večer sjel z hlavní
silnice na vedlejší a ráno hned pokračuji ve směru včerejší cesty. Díky tomu si
hned po ránu najíždím zbytečných 20km. Když jsem konečně zpátky na silnici č.2,
což je kromě dálnice hlavní tah na Hirošimu, slunce už zase začíná pěkně prát.
Takhle tropické počasí mě překvapilo. A to se prý už řádně ochladilo. Naštěstí
vlhkost je už také v normálních mezích, v 90% bych tu vážně být
nechtěl. Zjišťuji, že v mém atlasu Japonska není zakreslena ani polovina
silnic, takže moje snaha dostat se na nějakou vedlejší silnici je jen neustálé
hledání, tápání a vracení. Takhle si u města Hofu najíždím dalších 10km, než se
mi konečně daří dostat na most přes záliv. Teploměr u silnice v 11
dopoledne ukazuje rovných 30°C. Rezignuji na snahu najít příjemnější silnici a
nakonec se na jistotu vracím na „dvojku“ a po cyklochodníku se snažím dohnat
problouděný čas. Viděl jsem na fotkách a slyšel jsem o skvělých cyklostezkách,
ale nějak je nepotkávám. Co ale potkávám, je MaxValu market (japonské tesco) a
obědem si vylepšuji den. Odpoledne už je strašné horko, v táhlých stoupáních,
při kterých několikrát křižuji dráhu Shinkansenu, se promáčím skrz na skrz.
Bohužel potem. Petky s vodou do mě mizí jak do propasti, ale žízeň
mám pořád. Když opouštím nezáživnou krajinu kolem moře, začínám si všímat, že
je okolí najednou nějak hezčí. Typické japonské domky s hnědými
zakřivenými střechami, pečlivě střiženými živými ploty a řadou pěstěných
borovic, jsou zasazené do zelených rýžových polí mezi horami s bambusovými
lesy. Na některých polích je již rýže sklizena, jinde ji malinkým kombajnem
sklízí, ale většina z nich je zatím sytě zelená a teprve dozrává. Pohled
na tuto krásnou krajinu kazí jen všudy přítomné elektrické dráty, které je
stejně jako v celé Asii, kvůli zemětřesením taženo vzduchem. Stmívá se již
dost brzy a tak v 6 večer zůstávám na prvním obstojném místě. Sprchou
z PET lahve se omývám z nejhoršího a jdu vařit již tradiční instantní
nudle. Ty nejsou nijak ostré, ale naopak nečekaně chutné. Japonci totiž nemají rádi kořeněné silné
chutě, s čímž se naprosto ztotožňuji. Tedy když mi třeba u sushi neujede
ruka s wasabi.
10.9. Japonsko, Honšú – 83km
Od rána je tu nějak živo. Hlad vyhnal „lovce“ pro jídlo.
Pokračuji po cyklostezce, ale dlouho to netrvá. Dostávám se do přilehlých částí
milionového Shimonoseki a opět se nořím do městského provozu. A v něm
zůstávám po většinu dne. Kvůli dálničním mostům musím překonat vodu dvěma
trajekty. Když se konečně dostávám ze spárů Shimonoseki je již odpoledne.
Projíždím příjemným japonským venkovem, podjíždím mosty po kterých se prohání
Shinkansen a pomalu se začínám rozhlížet po místě na spaní. Nakonec až po
západu slunce odbočuji z hlavní „dvojky“ a zastavuji se u řeky.
Žádné komentáře:
Okomentovat