pondělí 9. září 2013

9.9. Japonsko, Kjúšú – 99km
A zase na kolo. Pavel sedlá svojí „silničku“ a v nádherném dni vyrážíme na společnou cestu na sever. 3O kilometrů podél moře utíká jak voda (po dvou dnech odpočinku a vynikající, kvalitní stravě jsem opět plný sil) a před obědem jsme v Itoshimě. Naposledy zkoušíme štěstí se SIMkou, ale marně. Po posledním společném obědu v runnig sushi se rozdělujeme. Pavel jede do školy makat na svém projektu, který musí do pátku uzavřít a já vyrážím do centra Fukuoky, přes které vede cesta na sever, na hlavní japonský ostrov Honšů. Ještě jednou díky za vše. Města souvisle přecházejí z jednoho do druhého a tak když navečer konečně opouštím městskou zástavbu a shledávám, že jsem ujel bezmála 60km jedním nekonečným městem, už nechci žádné nikdy vidět. To zde, tedy nehrozí. Nevyhnutelné průjezdy některých metropolí, budou temná místa mého cestování po Japonsku. Provoz je zde sice neuvěřitelně klidný a řidiči až nábožně ohleduplní, ale je to prostě pakárna. A dlouho to trvá. Ohleduplnost Japonců je kapitola sama pro sebe. Např. v MHD se nesmí telefonovat. Proč? Aby jste nerušili ostatní pasažéry. Nebo, když se na křižovatce bez světel sjedou najednou tři auta, ze kterých většinou nikdo neví kdo má přednost, budou se všichni dokola uklánět a pouštět se navzájem, zatím co čas plyne a plyne. Konečně se dostávám na silnici č. 498, která mě podél pobřeží dovede až do Kitakiushu, kde dvoukilometrový most spojuje ostrovy Kjúšú a Honšú. Uplnou náhodou se dostávám na cyklostezku, která vede přímo podél vody. Přes lesy a pláže kopíruji vzdouvající se moře. Ano, čím více na sever jsem, tím sílí vítr. Konečně jsem zase v pěkné přírodě, ale jsem docela utahaný a den už se blíží ke konci. Nedaleko pláže, na které se v oranžovém oparu zapadajícího slunce, snaží surfaři využít posledních slunečních paprsků k závěrečné jízdě, stavím v závětří stan a zase bydlím ve svém. A také, zase instantní nudle.





8.9. Japonsko, Kjúšú
Cokoliv dám v Japonsku do pusy, z toho jsem unešen. Čerstvá, teplá snídaně je hotový zázrak. Po ní nasedáme já, Pavel a jeho žena Saori do auta a vyrážíme na výlet po okolí. Ihned začínáme stoupat na kopec, s krásnou vyhlídkou na město Karatsu a celé pobřeží s vesnicí ze které jsme vyrazily. Následně se po parádní pobřežní silnici, která se kroutí podél pláží jako mořský had, přesouváme k vyvřelým čedičovým útesům s mořskými jeskyněmi. Aby toho jídla nebylo málo, zastavujeme se v rybářské vesnici, která je známá lovem olidní a kupujeme oběd z místních zdrojů. Smažená oliheň ala KFC a pečená oliheň jsou pro dva lidi a jednoho nenažrance další vynikající pochoutkou, při společném pikniku pod žhavým sluncem. Jelikož jsem „celý cacný“ do moře, bere mě Pavel odpoledne na šnorchlovačku do nedalekého zálivu. Bohužel je ale moře rozkarbované od vln a je vidět jen na pár desítek centimetrů. Ale voda má dobrých 27°C. Obrovským zážitkem je pro mě zjištění jak je bolestivé žahnutí od medůzy. Docela dost. Při přípravě večerního grilování se paní domu chlubím šesti šrámy z boje s těmi mořskými bestiemi a přemýšlím nad historkou se žralokem.. Společný letní večer u grilu je pro mě velikou událostí, kterou si neskutečně užívám a tímto za něj Pavlovi a Saori nesčetněkrát děkuji.












7.9. japonsko, Kjúšů

Tajfun, který byl hlášen na tento víkend byl naštěstí malý a až odezněl, takže osmi hodinová plavba New Camelií proběhla v poklidu a na žádné velké houpání nedošlo. V půl osmé ráno už stojím na pasové kontrole a překvapeně vysvětluji, co že to jedu do Japonska dělat a proč neuvádím adresu hotelu ve kterém budu bydlet. Imigrační úředník je ze mě trochu nervózní, ale na dostávám samolepku na 90 dní a o pár kroků dál už vidím, jak z podávacího pásu sundávají moje kolo a brašny. Za užaslého pohledu zaměstnanců terminálu nakládám Ortlieby na vozík, který vzápětí bere do rukou jeden z přihlížejících uniformovaných mužů a doprovází mě až východu z haly. Opět vše věším na kolo a jdu ven čekat na Pavla. Právě když začínám rozmíchávat v kafi první cukr, přijíždí malé Daihatsu a parkuje u mě. Za volantem poznávám krajana, který zde ve Fukuoce studuje a který mě kontaktoval přes FCB. Při pohledu na to roztomilé autíčko si říkám: „jak to tam nacpem?“ sundávám obě kola a po krátké hře na ježka v kleci je vyhráno a vyrážíme do města. Fukuoka je se svými 1,4 miliony obyvatel, největším městem na ostrově Kjúšú. Tu však v zápětí opouštíme a zastavujeme u nedalekého chrámu Dazaifu Tenman-gu. Pavel je trochu zklamaný, protože si tento šintoistický chrám pamatoval ze své první návštěvy jako velký komlex, skutečnost je ale o poznání menší. Mě to však nijak nevadí a nadšeně zírám po okolí. Překvapujeme počet lidí, kteří jsou zde přítomni. Po rituálním omytí rukou a vypláchnutí úst se zastavujeme před hlavním oltářem a obrovskou červenou branou odcházíme k muzeu. Čínská expozice nás ale nezajímá, takže opět nasedáme do auta a jedem zpět do centra. V Japonsku se jezdí vlevo, na což si nemůžu zvyknout a na každé křižovatce se děsím, kam to odbočujeme, abych se vzápětí napomenul ať nevyšiluju. V Tenjinu (centrum Fukuoky) překypujícím životem hledáme restauraci, kde připravují Kjůšskou ostrovní specialitu, nudlovou polévku Ramen. Fronta deseti lidí před dveřmi restaurace v postraní uličce dává tušit, že zde budou Ramen umět. Čekáme asi deset minut, než se uvolní dostatek míst a osazenstvo se vystřídá. Zabíráme dvě místa na baru(jiné sezení zde není) a přes páru stupající z nerezových hrnců sledujeme, jak se chystá náš oběd. Za pár minut přede mnou přistává mísa s „pokladem“. Rozlamuji dřevěné hůlky, míchám nudle, nakrájený pórek a kousky vepřového aby se chutě trochu spojily. První sousto nijak nedochucuji, nabírám nudle s kouskem masa a s hromadícím se očekáváním mi konce hůlek končí v ústech. „Sakra to je dobrý!!!“ sděluji nadšeně Pavlovy zatím co lovím další sousto. Přede mnou stojí dochucovadla, kterými si můžete doladit Ramen podle vaší libosti. Na výběr je sojová omáčka, nakládaný zázvor, sezamové semínko,česnek, sůl a pepř. Sahám po stroužku česneku a přiloženými kleštěmi ho lisuji do mísy. Vepřový vývar silný tak že by se dal krájet, dostává novou dimenzi a už jen funím a mlaskám. „Nejlepší jídlo za několik měsíců!!“ jsem z toho u vytržení dokola Pavlovi omílám jak to bylo skvělé jídlo. Vracíme se do ulic, ve kterých je ale jako v deštivé prádelně a tak se radši schováváme do pozemních ulic centra. Ve zbytku dne zjišťuji, obrovský problém s výběrem peněz. Japonci nějak nepočítají se zahraničními návštěvníky. Bankomatů je jako šafránu a většina není v anglickém jazyce. Asi na šestý pokus se mi daří vybrat peníze v pobočce City Bank, která jediná akceptovala mojí Visu. Další problém vzniká při snaze koupit SIM kartu. Opět nelze. Jsem odkázaný na wifi, ovšem v „Hi-Tech“ Japonsku je free wifi dostupná, asi jako miss Tokio. Cestou domů se dozvídám další a další neuvěřitelná fakta ze života v Japonsku. Moje představa o nad časové a přetechnizované zemi leží v troskách.











Žádné komentáře:

Okomentovat